Zabawy montessoriańskie
Cyfry i żetony
zestaw składa się z drewnianego pudełka z dwiema przegródkami. W jednej przegródce znajdują się płytki ze sklejki z nadrukowanymi w kolorze czerwonym cyframi drukowanymi od 1 do 10. W drugiej przegródce jest 55 drewnianych, czerwonych żetonów.
Praca z materiałem umożliwia dziecku:
- zapoznanie z pojęciem parzystości i nieparzystości liczb;
- tworzenia zbiorów od 1 do 10;
- doskonalenie umiejętności kojarzenia cyfr z odpowiednią liczbą elementów;
- ćwiczenia w liczeniu.
Przykładowe propozycje pracy:
- Układanie cyfr od 1 do 10 i przyporządkowanie odpowiedniej ilości żetonów, układając je w pary.
- Rozpoznawanie i nazywanie liczb parzystych i nieparzystych.
- Ukazanie, że liczba nie zależy od układu elementów zbioru.
- Tworzenie zbiorów od 1 do 10 z różnych przedmiotów.
- Ćwiczenia w dodawaniu, odejmowaniu żetonów.
Belki numeryczne
zestaw składa się z 10 drewnianych klocków różniących się długością. Najkrótszy ma 10 cm, a długość każdego następnego wzrasta 0 10 cm. Każda belka (od drugiej do dziesiątej) jest podzielona i pomalowana przemiennie na czerwono i niebiesko. Do zestawu potrzebujemy jeszcze 10 kart z symbolami liczbowymi od 1 do 10. Taki sam zestaw istnieje w wersji mini.
Praca z materiałem umożliwia dziecku:
- przyswojenie pojęcia liczby od 1 do 10;
- liczenia w zakresie od 1 do 10;
- pierwsze doświadczenia z systemem metrycznym.
Przykładowe propozycje pracy:
- Układanie belek od najkrótszej do najdłuższej.
- Przeliczanie belek posługując się liczebnikami głównymi.
- Przeliczanie tylko czerwonych odcinków (parzysta liczba klocków).
- Przeliczanie tylko niebieskich odcinków (nieparzysta liczba klocków).
- Ćwiczenia w dopasowywaniu do belek kart liczbowych.
- Odrysowywanie belek na dużym papierze.
- Ćwiczenia w dodawaniu, odejmowaniu, porównywaniu.
- Ćwiczenia w parach i grupach np.: tworzenie szeregów, wyszukiwanie składników liczb.
- Tworzenie kompozycji przestrzennych z wykorzystaniem innych pomocy.
Dzwonki
zestaw składa się z 13 par dzwonków, które składają się na skalę chromatyczną rozpoczynającą się od „c” (do). Jeden dzwonek każdej pary jest czarny lub biały, a drugi to naturalne drewno. Do kompletu dołączone są 2 młotki dzwonkowe i 1 amortyzator.
Praca z dzwonkami umożliwia dziecku:
- rozwijanie słuchu muzycznego;
- operowanie pojęciami: „wysoki – niski”, „wysoki – wyższy – najwyższy”, „Niski – niższy – najniższy”;
- nauka wygrywania prostych melodii.
Przykładowe propozycje ćwiczeń:
- Nauka uderzania pałeczką w dzwonki i osłuchanie z brzmieniem dźwięków.
- Dobieranie dzwonków w pary.
- Układanie dźwięków od najniższego do najwyższego.
- Łączenie się par dzieci z takim samym dzwonkiem, tworzenie gamy.
- Zabawy z dźwiękami.
Puszki szmerowe
Zestaw składa się z dwóch drewnianych pudełek z pokrywkami w kolorach – czerwonym i niebieskim. W każdym pudełku znajduje się sześć drewnianych pojemników w kształcie puszek zamkniętych pokrywką dopasowaną do koloru pokrywki pudełka. Puszki wypełnione są różną zawartością (piasek, groch, kamyczki, itp.) wydającymi różne dźwięki. Zadaniem dziecka jest odnalezienie pary identycznych dźwięków – po jednej sztuce z puszek niebieskich i czerwonych.
Praca z materiałem umożliwia dziecku:
- ćwiczenia koncentracji,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- rozwijanie umiejętności dopasowywania takich samych dźwięków,
- rozwijanie umiejętności stopniowania dźwięków: głośny – głośniejszy – najgłośniejszy, cichy – cichszy – najcichszy,
- rozwijanie swojej pamięci słuchowej.
Przykładowe propozycje ćwiczeń:
- Układanie puszek od dźwięku najgłośniejszego do najcichszego lub odwrotnie.
- Dobieranie puszek w pary.
- Ustawianie się dzieci z puszką według głośności wydawanych dźwięków – od najgłośniejszego do najcichszego (puszki z jednego pudełka).
- Szukanie puszek po sali o takim samym dźwięku – dobieranie w pary.
- Łączenie się par dzieci z takim samym dźwiękiem.
Ramki do zapinania
Zestaw składa się z kwadratowych ramek z drewna o wymiarach 30×30 cm z przymocowaną tkaniną. Praca z ramkami służy do pokonania trudności , które dzieci napotykają w codziennym życiu. Ramki posiadają różne rodzaje zapięć (ramka z guzikami, agrafką, paskiem, zamkiem błyskawicznym, z haftkami, z kokardami, ze sznurowadłem)
Praca z materiałem umożliwia dziecku:
- osiągnięcie samodzielności w ubieraniu i rozbieraniu się,
- kształcenie koncentracji i uwagi,
- nauka logicznego przebiegu kolejnych etapów pracy,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- rozwijanie samodzielności, niezależności.
Przykładowe propozycje ćwiczeń:
- Zapinanie guzików, rzepów, wiązania kokard.
- Zapianie różnego rodzaju odzieży.
- Zaplatanie warkocza, wiązanie kokard.
- Wiązanie butów.
- Zapinanie plecaków, worków.
PRZESYPYWANIE – ŁYŻECZKA
Zestaw składa się z tacy, dwóch jednakowych miseczek (miseczka po lewej stronie wypełniona jest materiałem sypkim łatwym do nakładania łyżeczką np.: fasola, soczewica), łyżeczki (leżącej na środku tacy pomiędzy miseczkami). Ilość materiału dobieramy do sprawności manualnej dziecka.
Praca z materiałem umożliwia dziecku:
- naukę posługiwania się łyżeczką,
- doskonalenie i utrwalenie prawidłowego chwytu łyżeczki,
- przygotowanie do matematyki – porównywania ilości, szacowanie,
- rozwijania koordynacji ruchowo – wzrokowej,
- przygotowania do nauki pisania.
Przykładowe propozycje ćwiczeń:
- Przesypywanie materiału różnymi łyżkami.
- Wprowadzanie innego materiału do przesypywania np.: orzechy, kasztany, ryż, koraliki.
- Porównywanie liczebności, stosowanie sformułowań więcej – mniej, pusto – pełno.
- Przesypywanie z jednego dużego pojemnika do kilku mniejszych.
SKŁADANIE SERWET
Zestaw składa się z drewnianej tacy (koszyczka), kompletu kwadratowych serwetek, o wymiarach ok.30 cm. Serwetki są gładkie, jednokolorowe najlepiej w pastelowym kolorze, z wyszytymi liniami. Ułożone są jedna na drugiej, w kolejności wykonywania zadania. Dziecko wyjmuje serwetki, rozkłada i następnie składa w miejscach gdzie widać szew.
Praca z materiałem umożliwia dziecku:
- przygotowanie do składania ubrań, chusteczek, ręczników itp,
- przygotowanie do geometrii,
- przygotowanie do nauki pisania,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- rozwijanie myślenia przestrzennego.
Przykładowe propozycje ćwiczeń:
- Składanie serwetek do obiadu.
- Nakrywanie do stołu – przygotowanie dekoracji.
- Składanie i rozkładanie ubrań.
- Składanie origami.
Przedszkole Nr 1
im. Krasnala Hałabały
w Gryfinie
ul. Wojska Polskiego 11
74-101 Gryfino
Kontakt
tel.: 91 333 27 20, 501 281 566
e-mail: halabala@gryfino.pl
Numery kont
Przedszkole Nr 1 w Gryfinie im. Krasnala Hałabały
PEKAO S.A. I o/ Gryfino
95 1240 3855 1111 0010 3674 5624
Rada Rodziców przy Przedszkolu Nr 1 w Gryfinie
im. Krasnala Hałabały
54 2490 0005 0000 4530 7264 0373