Zabawy montessoriańskie
Cyfry i żetony
zestaw składa się z drewnianego pudełka z dwiema przegródkami. W jednej przegródce znajdują się płytki ze sklejki z nadrukowanymi w kolorze czerwonym cyframi drukowanymi od 1 do 10. W drugiej przegródce jest 55 drewnianych, czerwonych żetonów.
Praca z materiałem umożliwia dziecku:
- zapoznanie z pojęciem parzystości i nieparzystości liczb;
- tworzenia zbiorów od 1 do 10;
- doskonalenie umiejętności kojarzenia cyfr z odpowiednią liczbą elementów;
- ćwiczenia w liczeniu.
Przykładowe propozycje pracy:
- Układanie cyfr od 1 do 10 i przyporządkowanie odpowiedniej ilości żetonów, układając je w pary.
- Rozpoznawanie i nazywanie liczb parzystych i nieparzystych.
- Ukazanie, że liczba nie zależy od układu elementów zbioru.
- Tworzenie zbiorów od 1 do 10 z różnych przedmiotów.
- Ćwiczenia w dodawaniu, odejmowaniu żetonów.
Belki numeryczne
zestaw składa się z 10 drewnianych klocków różniących się długością. Najkrótszy ma 10 cm, a długość każdego następnego wzrasta 0 10 cm. Każda belka (od drugiej do dziesiątej) jest podzielona i pomalowana przemiennie na czerwono i niebiesko. Do zestawu potrzebujemy jeszcze 10 kart z symbolami liczbowymi od 1 do 10. Taki sam zestaw istnieje w wersji mini.
Praca z materiałem umożliwia dziecku:
- przyswojenie pojęcia liczby od 1 do 10;
- liczenia w zakresie od 1 do 10;
- pierwsze doświadczenia z systemem metrycznym.
Przykładowe propozycje pracy:
- Układanie belek od najkrótszej do najdłuższej.
- Przeliczanie belek posługując się liczebnikami głównymi.
- Przeliczanie tylko czerwonych odcinków (parzysta liczba klocków).
- Przeliczanie tylko niebieskich odcinków (nieparzysta liczba klocków).
- Ćwiczenia w dopasowywaniu do belek kart liczbowych.
- Odrysowywanie belek na dużym papierze.
- Ćwiczenia w dodawaniu, odejmowaniu, porównywaniu.
- Ćwiczenia w parach i grupach np.: tworzenie szeregów, wyszukiwanie składników liczb.
- Tworzenie kompozycji przestrzennych z wykorzystaniem innych pomocy.
Dzwonki
zestaw składa się z 13 par dzwonków, które składają się na skalę chromatyczną rozpoczynającą się od „c” (do). Jeden dzwonek każdej pary jest czarny lub biały, a drugi to naturalne drewno. Do kompletu dołączone są 2 młotki dzwonkowe i 1 amortyzator.
Praca z dzwonkami umożliwia dziecku:
- rozwijanie słuchu muzycznego;
- operowanie pojęciami: „wysoki – niski”, „wysoki – wyższy – najwyższy”, „Niski – niższy – najniższy”;
- nauka wygrywania prostych melodii.
Przykładowe propozycje ćwiczeń:
- Nauka uderzania pałeczką w dzwonki i osłuchanie z brzmieniem dźwięków.
- Dobieranie dzwonków w pary.
- Układanie dźwięków od najniższego do najwyższego.
- Łączenie się par dzieci z takim samym dzwonkiem, tworzenie gamy.
- Zabawy z dźwiękami.
Przedszkole Nr 1
im. Krasnala Hałabały
w Gryfinie
ul. Wojska Polskiego 11
74-101 Gryfino
Kontakt
tel.: 91 333 27 20, 501 281 566
e-mail: halabala@gryfino.pl
Numery kont
Przedszkole Nr 1 w Gryfinie im. Krasnala Hałabały
PEKAO S.A. I o/ Gryfino
95 1240 3855 1111 0010 3674 5624
Rada Rodziców przy Przedszkolu Nr 1 w Gryfinie
im. Krasnala Hałabały
54 2490 0005 0000 4530 7264 0373